اراک لاگ

گروه کاربران لینوکس اراک

اراک لاگ

گروه کاربران لینوکس اراک

اراک لاگ
طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

هرچی می‌گذره جلسات بیشتر شبیه جلسه می‌شه و از این بابت خوشحالم :)


جلسه با بحث راجع به اینکه آیا می‌شه به «اندروید» گفت یه توزیع لینوکس؟ شروع شد، اکثریت قبول داشتن که نه نمی‌شه گفت، این که اندروید از کرنل لینوکس استفاده می‌کنه دلیل برا این نیست که یه توزیع لینوکس باشه،‌ به این دقت کنید که واژه لینوکس به اشتباه به جای گنو/لینوکس جا افتاده و نباید گنو رو فراموش کرد، هر سیستم‌عاملی که از کرنل لینوکس استفاده کنه یک توزیع گنو/لینوکس نیست


دلایل زیادی برای لینوکس نبودن اندروید وجود داره:

مثلا اندروید خیلی از قواعد لینوکسی رو رعایت نمی‌کنه، مثل نبود کتاب‌خانه مرکزی، مثل نبود bash و دستورات لینوکسی بدون روت بودن و busybox، مثل نبود دالویک یا آرت در لینوکس دسکتاپی و عدم امکان اجرای نرم‌افزارهای دسکتاپی روی گوشی (به علت نبود چیزی مثل xorg در اندروید) و برعکس.


در ادامه یکی از دوستان روی تخته راجع به دو دستور cat و chmod و دسترسی‌های موجود روی سیستم‌های لینوکسی صحبت کرد که ازش تشکر می‌کنیم :)




تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
مکان: اراک - خیابان امام خمینی - ابتدای خیابان دکتر حسابی - موسسه آموزشی درس‌آزما

  • مولایی
  • ۱
  • ۰
این جلسه به بحث راجع به انواع لینک‌ها (لینک سمبلیک و لینک سخت)، یک روش بازیابی فایل توسط (photorec) و ایرادیابی حافظه‌ها با استفاده از (badblocks) که اگر در حالت مخرب اجرا بشه موجب غیرقابل بازیابی شدن اون حافظه می‌شه اختصاص یافت. از همه دوستانی مطالبی رو ارائه دادن تشکر می‌شه :)

تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
مکان: اراک - خیابان امام خمینی - ابتدای خیابان دکتر حسابی - موسسه آموزشی درس‌آزما

  • مولایی
  • ۱
  • ۰
این جلسه باز هم اومدیم توی پارک! ایشالا جلسه آخری باشه که توی پارک برگزار می‌شه :) از این به بعد گزارش لاگ رو مختصر و مفید می‌نویسم و سعی می‌شه زیاد اینجا توضیح داده نشه! بیاید جلسه :)

یکی از دوستای جدید اول جلسه بحث رو به سمت ویندوز کشوندن باز،‌ که به سرعت سعی شد که بحث بسته بشه :)

مدتی از وقت به حل مشکلات دوستان با Oracle-JDK و اندروید استودیو شد، دوست دارم یک بار دیگه اینجا بگم که، تا زمانی که نسخه آزاد OpenJDK هست اصلا نیازی به اوراکل نیست و سعی کنید نصب نکنید چون به مشکل می‌خورید، شما با OpenJDK هیچ محدودیت و هیچ کمبودی احساس نخواهید کرد، من به شما قول می‌دم هیچ مشکلی پیش نیاد! اندروید استودیو رو که باز می‌کنی میگه بهتره اوراکل نصب کنید اما شما توجه نکنید :) هیچ مشکلی پیش نمیاد، بسیار برنامه‌نویس می‌شناسم که با OpenJDK کار می‌کنن هیچ مشکلی هم ندارن!

دوست خوبمون آقای بابایی برامون راجع به دو نرم‌افزار ویم و ایمکس و تفاوت‌هاشون صحبت کردن.

مقداری راجع به گیت، نحوه گرفتن و نصب برنامه از گیت‌هاب و... صحبت شد.

مقداری راجع به نحوه تشخیص نوع فایل در لینوکس و پسوندها صحبت شد.

بازی‌های 0ad - mari0 - pysol - gnome-mines معرفی شدن :)
  • ۱
  • ۰

جلسه چهارم لاگ رو توی کافه کلبه اراک برگزار کردیم، بیشتر زمان جلسه به نصب لینوکس و رفع مشکلات دوستان گذشت، دوستمون راجع به علت انتخاب پنگوئن تاکس به عنوان نماد لینوکس توضیحاتی دادن، همینطور کتاب داستان لینوکس توصیه شد برای خوندن که ترجمه جادی عزیز هست، خیلی طولانی نمی‌کنمش، جلسه زیاد مفید نبود متاسفانه :(

  • ۱
  • ۰

      این جلسه قرار بود راجع به نرم‌افزار آزاد صحبت کنیم، فرقش با متن‌باز، چرا باید بگیم نرم‌افزار آزاد و... در نتیجه با این بحث رو شروع کردیم.

    قبل از جلسه تصمیم داشتم تا چیزایی که بلدم و خوندم رو توضیح بدم، اما دیدم واقعا شاید نتونم حق مطلب رو ادا کنم! پس کار رو به آقای استالمن سپردم،‌ چون بچه‌ها انگلیسیشون خوب بود، ویدئو سخنرانی ۱۳ دقیقه‌ای آقای استالمن رو گذاشتم و خب روش با هم بحث کردیم راجع به مسائلی که مطرح می‌کرد. مهم‌ترین مسائل این ویدئو رو اینجا می‌گم: