اراک لاگ

گروه کاربران لینوکس اراک

اراک لاگ

گروه کاربران لینوکس اراک

اراک لاگ
طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰
اصولا توی جلسه اول لاگ تازه شکل گرفته نباید انتظار تعداد بالای اعضا رو داشت، اما من به شخصه انتظار همین تعداد رو هم نداشتم! دوست دارم اول از این بچه‌ها تشکر کنم.

    جلسه با صحبت با بحث های کلیشه‌ای شروع شد که اصلا چرا لینوکس، قدرت ویندوز و مک و مقایسه با لینوکس، و خب خیلی از وقت رو گرفت به نظرم، سعی شد راجع به دنیای نرم‌افزار آزاد و متن‌باز (Open-Source) صحبت بشه، و اینکه تقریبا همه نیازهای ما با این نرم‌افزارها رفع می‌شن و حتی این نرم‌افزارها گاهی از نسخه‌های انحصاری مشابهشون قوی‌تر هم هستن، و برای کسی که به دنیای آزاد علاقه داره و از ابزارهای آزاد استفاده می‌کنه، چه اهمیتی داره که شرکت ادوبی نسخه نرم‌افزار انحصاری بعدیش رو اول برای مک می‌ده یا ویندوز یا اصلا برای لینوکس چیزی می‌ده یا نه!!!

    بحث دیگه‌ای که مدت نسبتا خوبی بهش پرداختیم این بود که چرا متن‌باز بودن خوبه و نباید ازش ترسید، ما اگه توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستیم به نفعمونه تا دیگران کد ما رو ببینن و بهمون کمک کنن و باگ‌های نرم‌افزارمون رو بهمون بگن و رفع کنن، اگه ما سورس برنامه رو به کسی نشون ندیم، باگ‌ها از چشم همه پوشیده می‌مونن تا وقتی که یک نفر بهش پی ببره و ازش سوء استفاده کنه، درصورتی که ما می‌تونستیم از با اشتراک کد با همه دنیا زودتر از افراد خبیث حتی بفهمیم مشکل کد کجاست!

    بحثی که شد این بود که شاید همه جا خوب نباشه این موضوع که جواب داده شد که نه، همیشه شفافیت خوبه، ممکنه اوایلش کمی ضرر کنیم اما ارزش این که به سرعت برناممون ایمن می‌شه رو داره، برای مثال اگر اپلیکیشن فروشگاه یه شرکت بزرگ متن‌باز باشه اون شرکت ممکنه چه ضرری رو متحمل بشه؟؟ به این فکر کنید که چرا شرکت بزرگی مثل ردهت پروژه‌هاش رو متن‌باز عرضه می‌کنه، به این فکر کنید که چرا لینوکس امن‌ترین سیستم جهانه.

    نگرانی اقتصادی هم نباید مانع متن‌باز شدن پروژه ما بشه، ما نباید از فروش نرم‌افزار پول در بیاریم، ما باید از فروش سرویس پول در بیاریم، به کاری که ردهت می‌کنه فکر کنید و درآمدی که داره، به کاری که ایرانسل با شروع فروش سیم‌کارت ارزون (با شارژی که داخل سیم‌کارت بود در واقع رایگان) در ایران شروع کرد و درآمدش رو روی فروش اینترنت و انواع سرویس‌های دیگه گذاشت فکر کنید، به بازی‌های موفق ایرانی مثل آفتابه نگاه کنید که رایگان بودن و درآمدشون از خرید درون برنامه‌ای بود و...

    در انتها کمی راجع به خود لاگ و این که اصلا لاگ چی هست و قراره توش چه کارهایی انجام بشه صحبت شد، که لاگ جاییه برای دور هم بودن آدمای لینوکسی، کسایی که آزادی نرم‌افزارها براشون مهمه، براشون مهمه که توی سیستمشون چی میگذره، کی کنترلش می‌کنه، آیا مایکروسافت و اپل تصمیم می‌گیرن اونا رو چطور با نرم‌افزارای انحصاریشون عادت بدن، یا خودشونن که تصمیم می‌گیرن سیستمشون رو چطور تنظیم کنن و باهاش راحت باشن.

    لاگ جاییه برای یاد دادن و یاد گرفتن از هم، کسی اگر مشکل و سوالی داره راحت توی لاگ بیانش می‌کنه، کسی اگه تا حالا با لینوکس و دنیای آزاد ارتباط نداشته میاد و باهاش آشنا میشه، کسی اگه هر مطلب مفیدی برای ارائه داره بهش وقت داده میشه تا برای اعضا صحبت کنه، لاگ یه محیط کاملا دوستانه‌ست که آدمای لینوکسی توش دست هم رو می‌گیرن و به هم کمک می‌کنن.

به امید مشارکت بیشتر توی جلسات بعدی و بحث‌های مفیدتر برای همه :)

 

تاریخ: ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
مکان: اراک - خیابان شهید رجایی (ملک) - خیابان جنت - پارک جنت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی